15-18 Hónapos Gyermek Mérföldkövek
Ebben az időszakban a gyermek járása egyre stabilabbá válik, a beszéd fejlődése felgyorsul, és a gyermek egyre inkább kezdi kifejezni önállóságát. A játékban megjelenik a szimbolikus gondolkodás, és a szociális interakciók komplexebbé válnak.

Nagymozgás
- A járás egyre biztosabbá és koordináltabbá válik, a széles alap megszűnik.
- A gyermek képes futni, bár a futás még esetlen lehet.
- Lépcsőn fel- és lemegy kapaszkodva vagy segítséggel.
- Labdát rúg és dob, ami a mozgáskoordináció fejlődését mutatja.
- Ebben a korban egyre jobban uralja a testét, és élvezi a mozgásos játékokat.

Finommozgás
- A gyermek egyre ügyesebben használja a kezét a mindennapi tevékenységek során, például evésnél, öltözködésnél.
- Tornyot épít kockákból, ami a finommotoros készségek és a térlátás fejlődését segíti.
- Rajzol, firkál, ami a kreativitás és a kézügyesség kifejeződése.
- A gyermek ebben a korban pontosabban tudja irányítani a kezét, és élvezi a tárgyak egymásra rakását.
Az alábbi kurzusaimat ajánlom figyelmedbe
Fontos kiemelni, hogy a fejlődés üteme egyénenként változó lehet, de a lenti kurzusaim segíthetnek a fejlődésben.
Természetesen, ha bármilyen aggály merül fel a gyermek fejlődésével kapcsolatban, érdemes szakemberrel konzultálni.

Érzékelés:
- A látás és a hallás már jól fejlett, a gyermek felismeri a részleteket és a finom különbségeket.
- Érdekli a képek nézegetése, ami a vizuális ingerek feldolgozását és a kognitív fejlődést serkenti.
- A gyermek ebben a korban egyre jobban figyel a képekre, és felismeri a rajta lévő tárgyakat.

Értelmi fejlődés:
- A gyermek kezdi megérteni az ok-okozati összefüggéseket, és kísérletezik a tárgyakkal.
- Utánozza a felnőttek cselekvéseit, ami a tanulás és a szociális készségek fejlődésének fontos része.
- Megérti az egyszerű utasításokat, és követi azokat.
- A gyermek ebben a korban kezdi elpakolni a játékait, és megérti a tárgyak közötti kapcsolatokat.

Beszéd és kommunikáció:
- A gyermek szókincse gyorsan bővül, egyre több szót használ.
- Egyszerű mondatokat alkot, például „Anya, gyere!”.
- A gyermek ebben a korban utánozza a szavakat, és egyre jobban igyekszik kommunikálni a környezetével.

Érzelmi és szociális fejlődés:
- A gyermek egyre önállóbb, és szeretné a dolgokat egyedül csinálni.
- Érzelmei egyre kifejezőbbek, és megjelenik a dac.
- A gyermek ebben a korban élvezi a társaságot, és utánozza a felnőttek cselekvéseit.

Önellátás:
- A gyermek egyre ügyesebben eszik önállóan, bár még sok a melléfolyás.
- Pohárból iszik, és próbálja használni a kanalat és a villát.
- Egyre jobban együttműködik az öltözködésben.
- A gyermek ebben a korban egyre önállóbb az étkezésben, és szeretné a dolgokat egyedül csinálni.
Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:
- Nem jár önállóan.
- Nem használja a csipeszfogást.
- Nem érdeklődik a játékok iránt.
- Nem gagyog, nem próbálkozik a kommunikációval.
Fontos kiemelni, hogy ezek a gyanújelek nem feltétlenül jelentenek problémát, de mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, ha ilyet tapasztalunk.