3-4 Éves Gyermek Mérföldkövek
Ebben a korban a gyermek mozgása, érzékelése és gondolkodása jelentősen fejlődik, ahogy a kommunikációs képességei is egyre kifinomultabbá válnak. A gyermek egyre inkább képes megérteni a körülötte lévő világot, és aktívan részt venni benne, bár még sok szempontból az énközpontúság jellemzi.

Nagymozgás
Általánosságban elmondható, hogy a gyermek mozgása ebben az időszakban egyre koordináltabbá és magabiztosabbá válik, a futás, ugrálás, lépcsőzés stabilabbá válik.

Finommozgás
A gyermek ebben a korban már egyre ügyesebben bánik a kisebb tárgyakkal, kezd megjelenni a célirányos rajzolás.
Az alábbi kurzusaimat ajánlom figyelmedbe

Érzékelés:
- A gyermek képes megkülönböztetni a nem túl részletes alakokat, de a jelenségeket még csak néhány kiemelkedő részletük alapján ragadja meg.
- A tárgyakat elsősorban aktív cselekvés (pl. ütögetés, rázás) útján igyekszik felfedezni, nem módszeres vizsgálattal.
- Felismeri és megnevezi a környezet jellegzetes hangjait, mint például a harangzúgás vagy az autók zaja.
- Észlelése még saját pillanatnyi szemszögéből történik, és figyelmét is csak rövid időre tudja összpontosítani egy adott dologra.

Értelmi fejlődés:
- Látásmódja, gondolkodása és emlékezete még énközpontú, azaz a dolgokat elsősorban a saját szempontjából szemléli.
- A tárgyak felszíni tulajdonságaira fókuszál (például a vízbe merített pálcát hajlottnak látja).
- Egyetlen szempont alapján képes tárgyakat válogatni vagy csoportosítani (például azonos formájú elemeket gyűjt).
- A hiányzó ismereteit magyarázatokkal próbálja pótolni, de ezek a magyarázatok még nem feltétlenül ok-okozati összefüggésen alapulnak.

Beszéd és kommunikáció:
- Képes tíz-tizenöt perces történeteket végighallgatni, és megérti a bonyolultabb, összetett mondatokat is.
- Érti a helyre vonatkozó névutókat és toldalékokat.
- Aktív szókincse 700-900 szót számlál, és ennél jóval több szót ismer (passzív szókincs).
- Három-négyszavas szószerkezeteket használ, és megjelennek a grammatikai elemek (például tárgyrag, személyes névmás), bár ezek alkalmazása még nem mindig teljesen pontos.
- Képes kérdéseket feltenni (például „Mikor?”, „Milyen?”, „Miért?”), és kiejtése nagyrészt érthető.

Érzelmi és szociális fejlődés:
- A gyermek egyre inkább törekszik az önállóságra, és szeretné a dolgokat egyedül csinálni, de még igényli a felnőttek támogatását és megerősítését.
- Érzelmei egyre differenciáltabbak, és képes azokat kifejezni (pl. öröm, szomorúság, düh), valamint kezdi megérteni mások érzéseit is (empátia kialakulásának kezdete).
- Játszik a többi gyerekkel, és kezdi kialakítani a barátságokat, megtanulja az osztozkodást és a szabályokhoz való alkalmazkodást a közösségi játékokban.
- Megjelenik a “mi” érzése, egyre jobban képes együttműködni, és a szerepjátékok egyre komplexebbé válnak.

Önellátás:
- A gyermek egyre ügyesebben eszik önállóan, és használja az evőeszközöket, bár még előfordulhatnak kisebb “balesetek”.
- Aktívan segít az öltözködésben, és próbálja meg önállóan felvenni a ruháit és cipőt húzni, bár a cipőfűzés még segítséget igényel.
- A szobatisztaság már nagyjából kialakult, és a gyermek egyre jobban képes kontrollálni a szükségleteit, jelezve, ha mosdóba kell mennie.
Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:
- Beszédelmaradás: Ha a 3. év után sem indul be a szókincs jelentős bővülése (700-900 szó alá esik), vagy nem használ összetett mondatokat.
- Kommunikációs nehézség: Nehezen érthető a beszéde, nem tesz fel kérdéseket, vagy nehezen érti a hosszabb történeteket, utasításokat.
- Észlelési és gondolkodási kihívások: Figyelme nagyon rövid ideig tart, nem képes egy szempont szerint csoportosítani, vagy nem érti a felszíni tulajdonságokon túli összefüggéseket.
- Általános fejlődési elmaradás: Jelentős elmaradás a mozgás, önellátás területén, vagy tartósan fennálló egyensúlyi, koordinációs problémák.
Fontos kiemelni, hogy ezek a gyanújelek nem feltétlenül jelentenek problémát, de mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, ha ilyet tapasztalunk.