4-5 Éves Gyermek Mérföldkövek

Ebben a korban a gyermek mozgása még tovább finomodik és válik összetettebbé, a beszéd egyre gazdagabb és árnyaltabb lesz, és a gyermek egyre inkább képes az önálló gondolkodásra és problémamegoldásra. A társas interakciókban a szerepjátékok dominálnak, és a gyermek egyre jobban alkalmazkodik a közösségi szabályokhoz.

Nagymozgás​

  • A gyermek egyre ügyesebben egyensúlyoz, rövid ideig egy lábon áll, képes váltott lábbal ugrálni.
  • Mozdulatai könnyedebbé és koordináltabbá válnak, lépései járás és futás közben hosszabbak és egyenletesebbek lesznek.
  • A gyermek ebben a korban kifejezetten nagy mozgásigénnyel rendelkezik, élvezi a mászást, futást, és aktívan részt vesz a mozgásos játékokban.

Finommozgás

  • A gyermek rajzai egyre részletesebbek és felismerhetőbbek, megjelenik az emberi fej ábrázolása, és az első, egyszerűbb testrészek is megjelenhetnek.
  • A gyermek ebben a korban már érti, hogy a rajzoknak jelentése van, és elkezdi ábrázolni a “fej-láb” emberkét, vagy egyszerűbb történeteket mesél a rajzaival.
  • Ügyesebben használja az ollót, vághat egyszerű vonalak mentén, és precízebben kezel más rajzeszközöket.

Az alábbi kurzusaimat ajánlom figyelmedbe

Érzékelés:

  • A gyermek látása és hallása már kiválóan fejlett, képes a finomabb részletek és különbségek észlelésére a környezetében.
  • Képes felismerni a tárgyakat és személyeket a látottak alapján, és egyre jobban tájékozódik a térben.
  • Aktívan érdeklődik a képeskönyvek iránt, hosszabb ideig képes figyelni a képekre és az egyszerű történetekre.

Értelmi fejlődés:

  • A gyermek beszédében megjelennek az összetett mondatok és a kötőszavak, nyelvtani szerkezetei egyre pontosabbá válnak.
  • Szereti a mondókákat és dalokat, és képes azokat megjegyezni és előadni, gyakran kiegészítve mozdulatokkal.
  • A gyermek ebben a korban gyakran beszél magában, anélkül, hogy a hallgatótól reakciót várna, ez segíti a gondolkodása rendezését.
  • Egyre jobban megérti a mennyiségi, térbeli és időbeli fogalmakat (pl. “előtte”, “utána”, “sok”, “kevés”).

Beszéd és kommunikáció:

  • A gyermek szókincse rendkívül gazdag, és képes már összetettebb, többszörösen összetett mondatokat is alkotni, helyesen használja a személyes névmásokat.
  • Gyakran tesz fel kérdéseket (“Miért?”, “Hogyan?”, “Mikor?”), és aktívan részt vesz a beszélgetésekben, próbálja megérteni a válaszokat.
  • Beszéde általában teljesen érthető, és képes élményeit, gondolatait összefüggően elmesélni, bár még előfordulhat az egocentrikus beszéd.

Érzelmi és szociális fejlődés:

  • A gyermek érzelmei még labilisak lehetnek, és gyakran élhet át ellentétes érzelmeket ugyanazzal a személlyel kapcsolatban (pl. szeretet és düh egyszerre).
  • A gyermek ebben a korban hajlamos lehet a félelemre, különösen az egyedülléttől, a sötétségtől és az ismeretlentől, ehhez szüksége van a felnőtt megnyugtatására.
  • A gyermek ebben a korban kezdi megismerni a közösségi élet szabályait, egyre jobban alkalmazkodik a csoportos helyzetekhez, és barátságokat alakít ki.
  • A szerepjátékok egyre fontosabbá válnak a gyermek számára, komplexebb forgatókönyvekkel játszik, és a játékokban a gyermekek megosztják a szerepeket és együttműködnek.

Önellátás:

  • A gyermek egyre önállóbban képes öltözködni és vetkőzni, bár a gombok begombolása vagy a cipőfűzés még segítséget igényelhet.
  • Önállóan eszik és iszik, kevésbé maszatol, és egyre ügyesebben használja az evőeszközöket (kanál, villa).
  • Teljesen szobatiszta nappal és éjszaka is, önállóan használja a WC-t, és jelez, ha szüksége van rá.

Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:

  • Beszéd és kommunikáció: Jelentős elmaradás a szókincsben, mondatok alkotásában, nehezen érthető a beszéde, vagy nem tesz fel kérdéseket.
  • Szociális és érzelmi fejlődés: Nem kezdeményez játékot kortársaival, nem vesz részt szerepjátékokban, szélsőséges vagy hosszan tartó érzelmi kitörések jellemzik.
  • Mozgásfejlődés: Gyakori esés-kelés, bizonytalan mozgás, nem képes egy lábon állni, vagy nehezen koordinálja a mozdulatait.
  • Értelmi fejlődés: Nem érti az egyszerűbb utasításokat, nem képes alapvető fogalmakat megkülönböztetni (pl. színek, formák), vagy nem mutat érdeklődést a rajzolás, építés iránt.
Fontos kiemelni, hogy ezek a gyanújelek nem feltétlenül jelentenek problémát, de mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, ha ilyet tapasztalunk.