4-5 Éves Gyermek Mérföldkövek
Ebben a korban a gyermek mozgása még tovább finomodik és válik összetettebbé, a beszéd egyre gazdagabb és árnyaltabb lesz, és a gyermek egyre inkább képes az önálló gondolkodásra és problémamegoldásra. A társas interakciókban a szerepjátékok dominálnak, és a gyermek egyre jobban alkalmazkodik a közösségi szabályokhoz.

Nagymozgás
- A gyermek egyre ügyesebben egyensúlyoz, rövid ideig egy lábon áll, képes váltott lábbal ugrálni.
- Mozdulatai könnyedebbé és koordináltabbá válnak, lépései járás és futás közben hosszabbak és egyenletesebbek lesznek.
- A gyermek ebben a korban kifejezetten nagy mozgásigénnyel rendelkezik, élvezi a mászást, futást, és aktívan részt vesz a mozgásos játékokban.

Finommozgás
- A gyermek rajzai egyre részletesebbek és felismerhetőbbek, megjelenik az emberi fej ábrázolása, és az első, egyszerűbb testrészek is megjelenhetnek.
- A gyermek ebben a korban már érti, hogy a rajzoknak jelentése van, és elkezdi ábrázolni a “fej-láb” emberkét, vagy egyszerűbb történeteket mesél a rajzaival.
- Ügyesebben használja az ollót, vághat egyszerű vonalak mentén, és precízebben kezel más rajzeszközöket.
Az alábbi kurzusaimat ajánlom figyelmedbe

Érzékelés:
- A gyermek látása és hallása már kiválóan fejlett, képes a finomabb részletek és különbségek észlelésére a környezetében.
- Képes felismerni a tárgyakat és személyeket a látottak alapján, és egyre jobban tájékozódik a térben.
- Aktívan érdeklődik a képeskönyvek iránt, hosszabb ideig képes figyelni a képekre és az egyszerű történetekre.

Értelmi fejlődés:
- A gyermek beszédében megjelennek az összetett mondatok és a kötőszavak, nyelvtani szerkezetei egyre pontosabbá válnak.
- Szereti a mondókákat és dalokat, és képes azokat megjegyezni és előadni, gyakran kiegészítve mozdulatokkal.
- A gyermek ebben a korban gyakran beszél magában, anélkül, hogy a hallgatótól reakciót várna, ez segíti a gondolkodása rendezését.
- Egyre jobban megérti a mennyiségi, térbeli és időbeli fogalmakat (pl. “előtte”, “utána”, “sok”, “kevés”).

Beszéd és kommunikáció:
- A gyermek szókincse rendkívül gazdag, és képes már összetettebb, többszörösen összetett mondatokat is alkotni, helyesen használja a személyes névmásokat.
- Gyakran tesz fel kérdéseket (“Miért?”, “Hogyan?”, “Mikor?”), és aktívan részt vesz a beszélgetésekben, próbálja megérteni a válaszokat.
- Beszéde általában teljesen érthető, és képes élményeit, gondolatait összefüggően elmesélni, bár még előfordulhat az egocentrikus beszéd.

Érzelmi és szociális fejlődés:
- A gyermek érzelmei még labilisak lehetnek, és gyakran élhet át ellentétes érzelmeket ugyanazzal a személlyel kapcsolatban (pl. szeretet és düh egyszerre).
- A gyermek ebben a korban hajlamos lehet a félelemre, különösen az egyedülléttől, a sötétségtől és az ismeretlentől, ehhez szüksége van a felnőtt megnyugtatására.
- A gyermek ebben a korban kezdi megismerni a közösségi élet szabályait, egyre jobban alkalmazkodik a csoportos helyzetekhez, és barátságokat alakít ki.
- A szerepjátékok egyre fontosabbá válnak a gyermek számára, komplexebb forgatókönyvekkel játszik, és a játékokban a gyermekek megosztják a szerepeket és együttműködnek.

Önellátás:
- A gyermek egyre önállóbban képes öltözködni és vetkőzni, bár a gombok begombolása vagy a cipőfűzés még segítséget igényelhet.
- Önállóan eszik és iszik, kevésbé maszatol, és egyre ügyesebben használja az evőeszközöket (kanál, villa).
- Teljesen szobatiszta nappal és éjszaka is, önállóan használja a WC-t, és jelez, ha szüksége van rá.
Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:
- Beszéd és kommunikáció: Jelentős elmaradás a szókincsben, mondatok alkotásában, nehezen érthető a beszéde, vagy nem tesz fel kérdéseket.
- Szociális és érzelmi fejlődés: Nem kezdeményez játékot kortársaival, nem vesz részt szerepjátékokban, szélsőséges vagy hosszan tartó érzelmi kitörések jellemzik.
- Mozgásfejlődés: Gyakori esés-kelés, bizonytalan mozgás, nem képes egy lábon állni, vagy nehezen koordinálja a mozdulatait.
- Értelmi fejlődés: Nem érti az egyszerűbb utasításokat, nem képes alapvető fogalmakat megkülönböztetni (pl. színek, formák), vagy nem mutat érdeklődést a rajzolás, építés iránt.
Fontos kiemelni, hogy ezek a gyanújelek nem feltétlenül jelentenek problémát, de mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, ha ilyet tapasztalunk.