9-12 Hónapos Gyermek Mérföldkövek

Ebben az időszakban a gyermek egyre önállóbbá válik a mozgásban és a kommunikációban, megkezdődik a járás és megjelennek az első értelmes szavak. A világ felfedezése egyre aktívabbá válik, és a szociális interakciók is komplexebbé válnak.

Nagymozgás​

  • A baba önállóan felül, ami jelentős előrelépés a törzsizomzat erősödésében.
  • Feláll, bútorokba kapaszkodva, és oldalazva lépeget a bútorok mentén, készülve az önálló járásra.
  • Elkezdhet önállóan járni, bár az első lépések még bizonytalanok és támaszkodás szükséges lehet.
  • Guggolva játszik és feláll, ami a lábizmok koordinációját és erejét fejleszti.
  • Járás közben tárgyakat tart a kezében, ami a járás és a kézhasználat összehangolását gyakoroltatja.
  • Ebben a korban a baba már nem kúszik, hanem mászik, és felhúzza magát állásba

Finommozgás

  • A csipeszfogás (hüvelyk- és mutatóujjal való fogás) egyre pontosabbá válik, lehetővé téve a kisebb tárgyak precízebb megfogását.
  • Kisebb tárgyakat is felvesz, ami a kéz-szem koordináció finomodását jelzi.
  • Tárgyakat egymáshoz ütöget, felfedezve a hangokat és az ok-okozati összefüggéseket.
  • Elkezd érdeklődni a rajzolás iránt, például krétával nyomot hagyva, ami a kreativitás és a finommotorika fejlődésének kezdete.

Az alábbi kurzusaimat ajánlom figyelmedbe

Fontos kiemelni, hogy a fejlődés üteme egyénenként változó lehet, de a lenti kurzusaim segíthetnek a fejlődésben.
Természetesen, ha bármilyen aggály merül fel a gyermek fejlődésével kapcsolatban, érdemes szakemberrel konzultálni.

Érzékelés:

  • A látás és a hallás már jól fejlett, lehetővé téve a környezet részletesebb és pontosabb érzékelését.
  • A térérzékelés javul, a baba jobban tájékozódik a térben és érzékeli a távolságokat.
  • Érdekli a képeskönyvek nézegetése, ami a vizuális ingerek feldolgozását és a kognitív fejlődést serkenti.
  • A baba látása ebben a korban tovább fejlődik, javul a térlátása és a részletek megfigyelésének képessége.
  • A hallása is kifinomultabbá válik, megkülönbözteti az ismerős hangokat és reagál a nevére.

Értelmi fejlődés:

  • Megérti az egyszerű utasításokat, ami a nyelvi fejlődés és a szülői kommunikáció megértésének jele.
  • Utánozza a mozdulatokat és a hangokat, ami a tanulás és a szociális készségek fejlődésének fontos része.
  • Felismeri az ismerős tárgyakat és személyeket, ami a memória és a tárgyállandóság fogalmának megszilárdulását jelzi.
  • A tárgyállandóság fogalma megszilárdul, a baba tudja, hogy a tárgyak akkor is léteznek, ha nincsenek a látóterében.
  • A baba ebben a korban kezdi megérteni az ok-okozati összefüggéseket, emlékszik a dolgok helyére, és élvezi az olyan játékokat, mint a tárgyak leejtése és visszakérése.

Beszéd és kommunikáció:

  • Kimondja az első értelmes szavakat (“mama”, “papa”), ami a nyelvi fejlődés mérföldköve.
  • Egyre többet gagyog, és próbálja utánozni a beszéd ritmusát, gyakorolva a hangképzést.
  • Gesztusokkal és mutogatással kommunikál, kiegészítve vagy helyettesítve a szavakat.
  • A baba ebben a korban már ért néhány egyszerű szót és cselekvést, és gesztusokkal vagy szavakkal fejezi ki a vágyait.

Érzelmi és szociális fejlődés:

  • Egyre önállóbb, de még igényli a szülők közelségét, a biztonságérzet fenntartása érdekében.
  • Megjelenik a szeparációs szorongás, ami a kötődés és a tárgyállandóság fejlődésének velejárója.
  • Érdekli a társas játék, ami a szociális készségek fejlődését támogatja.
  • A baba ebben a korban kezd különbséget tenni az ismerős és ismeretlen emberek között, és élvezi a tükörkép nézegetését.

Önellátás:

  • Egyre ügyesebben eszik önállóan, kézzel és kanállal, bár a mozgás még nem tökéletes.
  • Pohárból iszik, gyakorolva a folyadékfogyasztás koordinációját.
  • Együttműködik az öltözködésben, segítve a szülőket a karok és lábak nyújtásával.
  • A baba ebben a korban kezd segítséggel étkezni, és egyre jobban együttműködik az öltözés és vetkőzés során.

Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:

  • Nem mászik.
  • Nem ül fel önállóan.
  • Nem áll fel bútorokba kapaszkodva.
  • Nem mutat érdeklődést a tárgyak iránt.
  • Nem gagyog, nem próbálkozik a kommunikációval.
Fontos kiemelni, hogy a fejlődés üteme egyénenként változó lehet. Ha bármilyen aggály merül fel a gyermek fejlődésével kapcsolatban, érdemes szakemberrel konzultálni.