Ebben az életszakaszban a gyermek mozgása egyre összetettebbé válik, a beszéd tovább finomodik, és a gyermek egyre inkább törekszik az önállóságra. A játékban megjelennek a szerepek, és a gyermek egyre aktívabban vesz részt a társas interakciókban.
Nagymozgás
A gyermek magabiztosan fut, ugrál, és mászik.
Lépcsőn váltott lábbal közlekedik, bár még figyelnie kell a lépésekre.
Labdát rúg, dob, és elkap, egyre pontosabban.
A gyermek ebben a korban megtanul ugrani és egyszerű gyermekközlekedési eszközöket használni.
Finommozgás
A gyermek egyre ügyesebben rajzol, fest, gyurmázik, és ollóval vág.
Egyszerű formákat másol, és felismeri a színeket.
9-10 kockából tornyot épít, és egyre összetettebb építményeket hoz létre.
A gyermek ebben a korban körvonalakat rajzol és önállóan eszik kanállal.
A látás és a hallás már jól fejlett, a gyermek felismeri az ismerős tárgyakat és hangokat.
A térérzékelés tovább finomodik, a gyermek jobban érzékeli a távolságokat és a mélységet.
A gyermek látása ebben a korban tovább fejlődik, és egyre jobban érzékeli a térbeli viszonyokat.
Értelmi fejlődés:
A gyermek rendszerezi a tárgyakat, és párosítja a képeket.
Egyszerű utasításokat ért meg, és követi azokat.
A gyermek ebben a korban tárgyakat és képeket egyeztet, és próbál papírt hajtogatni.
Beszéd és kommunikáció:
A gyermek szókincse gyorsan bővül, és egyre összetettebb mondatokat alkot.
Kérdéseket tesz fel, és próbálja megérteni a válaszokat.
A gyermek ebben a korban 50-nél több szót használ, és 2-3 szavas mondatokat mond.
Érzelmi és szociális fejlődés:
A gyermek egyre önállóbb, és szeretné a dolgokat egyedül csinálni.
Érzelmei egyre differenciáltabbak, és képes azokat kifejezni. Játszik a többi gyerekkel, és kezdi kialakítani a barátságokat.
A gyermek ebben a korban kezdi megérteni a rá vonatkozó tulajdonságokat és kapcsolatot kezdeményez a felnőttekkel.
Önellátás:
A gyermek egyre ügyesebben eszik önállóan, és használja az evőeszközöket.
Segít az öltözködésben, és próbálja meg önállóan felvenni a ruháit.
Szobatisztaságra nevelés kezdete.
Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:
Fontos figyelni az izomtónus esetleges eltéréseire, rendellenes testtartásra, aszimmetrikus vagy szabálytalan mozgásra, valamint a mozgásfejlődés általános elmaradására.
Fontos kiemelni, hogy ezek a gyanújelek nem feltétlenül jelentenek problémát, de mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, ha ilyet tapasztalunk.