5-6 Éves Gyermek Mérföldkövek

Ebben a korban a gyermek mozgása még tovább finomodik és válik összetettebbé, a beszéd teljesen kifejletté válik, és a gyermek egyre inkább képes az absztrakt gondolkodásra és problémamegoldásra. A társas interakciókban a szabályjátékok dominálnak, és a gyermek egyre jobban alkalmazkodik a közösségi szabályokhoz.

Nagymozgás​

  • A gyermek mozgása koordinált, harmonikus és pontos.
  • A gyermek képes bonyolultabb mozgássorozatok végrehajtására, például ugrókötelezésre, labdajátékokra, és egyensúlyozó feladatokra.
  • A gyermek ebben a korban egyre jobban uralja a testét, és élvezi a sporttevékenységeket, képes bonyolultabb mozgásformák elsajátítására.

Finommozgás

  • A gyermek rajzai részletesek, felismerhetőek és arányosak, képes megkülönböztethető emberalakokat rajzolni.
  • A gyermek képes betűket és számokat másolni, és egyre könnyedebben fogja az íróeszközöket.
  • A gyermek ebben a korban ügyesen használja a kézét a mindennapi tevékenységek során, például öltözködésnél, étkezésnél, cipőfűzésnél.

Az alábbi kurzusaimat ajánlom figyelmedbe

Érzékelés:

  • A gyermek érzékelése rendkívül kifinomulttá válik, képes a vizuális, hallási és tapintási ingerek komplex feldolgozására.
  • Különbséget tesz a finom részletek között, és képes a tárgyakat tulajdonságaik alapján rendszerezni.
  • Térérzékelése és időérzékelése is fejlődik, ami segíti a tájékozódásban és a tervezésben.

Értelmi fejlődés:

  • A gyermek szókincse gazdag, és képes összetett mondatok alkotására, valamint a nyelvtani szerkezetek helyes használatára.
  • A gyermek érti a bonyolultabb nyelvtani szerkezeteket és képes árnyaltan kifejezni magát, gondolatait összefüggően elmondja.
  • A gyermek ebben a korban képes absztrakt fogalmak megértésére és használatára, megérti az ok-okozati összefüggéseket és a sorrendiséget.
  • Képes logikai feladatok megoldására, egyszerűbb problémák önálló orvoslására, és a gondolkodása már kevésbé egocentrikus.

Beszéd és kommunikáció:

  • A gyermek beszéde teljesen kifejletté válik, nyelvtani szempontból hibátlan, és rendkívül árnyaltan képes kifejezni magát.
  • Aktív szókincse jelentősen bővül, képes absztrakt fogalmakat is megnevezni és megérteni, könnyedén használ összetett és többszörösen összetett mondatokat.
  • Képes részt venni hosszabb beszélgetésekben, összefüggő történeteket mesélni eseményekről, és humorérzéke is megjelenik a nyelvi játékokban.
  • Felkészült az iskolai nyelvi kihívásokra, megérti az instrukciókat, és képes a szóbeli feladatok elvégzésére.

Érzelmi és szociális fejlődés:

  • A gyermek érzelmei stabilabbá válnak, és képes azokat kontrollálni, felismeri és megnevezi saját és mások érzelmeit.
  • A gyermek ebben a korban egyre jobban alkalmazkodik a közösségi szabályokhoz, és képes együttműködni a társaival a játékokban és a feladatokban.
  • A szabályjátékok egyre fontosabbá válnak a gyermek számára, és a játékokban a gyermekek betartják a szabályokat és igazságosan játszanak, megértik a kompromisszum lényegét.
  • Képes a társas interakciók kezdeményezésére és fenntartására, barátságokat alakít ki, és empátiát mutat mások iránt.

Önellátás:

  • A gyermek ebben a korban már teljesen önállóan öltözködik és vetkőzik, beleértve a gombok begombolását és a cipőfűzést is.
  • Önállóan, felnőtt segítség nélkül eszik és iszik, helyesen használja az evőeszközöket, és részt vesz az asztali tevékenységekben.
  • Teljesen szobatiszta nappal és éjszaka, és képes önállóan használni a mosdót.

Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:

  • Kommunikáció: Ha a gyermek beszéde még mindig nagyrészt érthetetlen, vagy nem használ összetett mondatokat. Ha nem tudja kifejezni az érzéseit szavakkal, vagy nehezen követi a több lépéses utasításokat.
  • Szociális és érzelmi terület: Ha kerüli a kortársakkal való interakciót, nem vesz részt csoportos játékokban, vagy nem tudja szabályozni az érzelmeit (gyakori, indokolatlan dührohamok, túlzott félelem).
  • Motoros fejlődés: Ha bizonytalan a mozgása, gyakran elesik, nem képes bonyolultabb mozgássorozatokra (pl. ugrókötelezés), vagy finommotoros ügyetlenséget mutat (pl. nehézkes rajzolás, öltözködés).
  • Kognitív fejlődés: Ha nehezen érti meg az egyszerűbb ok-okozati összefüggéseket, nehézségei vannak a számok vagy betűk felismerésével, vagy nem mutat érdeklődést az új ismeretek iránt.
Fontos kiemelni, hogy ezek a gyanújelek nem feltétlenül jelentenek problémát, de mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, ha ilyet tapasztalunk.