2-2,5 Éves Gyermek Mérföldkövek

Ebben a korban a gyermek mozgása egyre koordináltabbá és összetettebbé válik, a beszéd tovább fejlődik, és a gyermek egyre inkább törekszik a társas interakciókra. A képzeletbeli játékok egyre gyakoribbak, és a gyermek egyre önállóbb a mindennapi tevékenységekben.

Nagymozgás​

  • A gyermek magabiztosan fut, ugrál, mászik, és egyre ügyesebben használja a mozgáskoordinációt igénylő eszközöket, például a triciklit.
  • Lépcsőn váltott lábbal közlekedik, és képes akadályokat kikerülni.
  • Labdát rúg, dob, elkap, és egyre pontosabban céloz.
  • A gyermek ebben a korban már képes egyensúlyozni, és egyszerűbb táncmozdulatokat utánozni.

Finommozgás

  • A gyermek egyre ügyesebben rajzol, fest, gyurmázik, és ollóval vág, bár a mozdulatai még nem tökéletesek.
  • Egyszerű formákat másol, és egyre több színt ismer fel.
  • Tornyot épít kockákból, és egyre összetettebb építményeket hoz létre, a képzeletét is használva.
  • A gyermek ebben a korban már képes gombokat bekapcsolni, és cipőt felvenni (bár még segítségre szorulhat).

Az alábbi kurzusaimat ajánlom figyelmedbe

Érzékelés:

  • A látás és a hallás már jól fejlett, a gyermek felismeri a részleteket és a finom különbségeket.
  • Érdekli a könyvek nézegetése, és képes hosszabb ideig figyelni a képekre, és egyszerű történeteket követni.

Értelmi fejlődés:

  • A gyermek rendszerezi a tárgyakat, és párosítja a képeket, és egyre jobban érti a mennyiségi fogalmakat (pl. sok, kevés).
  • Egyszerű utasításokat ért meg, és követi azokat, és képes egyszerűbb kérdésekre válaszolni.
  • A gyermek ebben a korban már képes emlékezni eseményekre, és egyszerűbb szabályokat követni.

Beszéd és kommunikáció:

  • A gyermek szókincse gyorsan bővül, és egyre összetettebb mondatokat alkot, gyakran használva kötőszavakat.
  • Kérdéseket tesz fel, és próbálja megérteni a válaszokat, és egyre jobban részt vesz a beszélgetésekben.
  • A gyermek ebben a korban már képes kifejezni a szükségleteit és érzéseit szavakkal.

Érzelmi és szociális fejlődés:

  • A gyermek egyre önállóbb, és szeretné a dolgokat egyedül csinálni, de még igényli a felnőttek támogatását.
  • Érzelmei egyre differenciáltabbak, és képes azokat kifejezni, és kezdi megérteni mások érzéseit is.
  • Játszik a többi gyerekkel, és kezdi kialakítani a barátságokat, és egyre jobban alkalmazkodik a társas szabályokhoz.
  • A gyermek ebben a korban már képes együttműködni, és osztozni a játékokban.

Önellátás:

  • A gyermek egyre ügyesebben eszik önállóan, és használja az evőeszközöket, bár még előfordulhatnak balesetek.
  • Segít az öltözködésben, és próbálja meg önállóan felvenni a ruháit, és cipőt húzni.
  • Szobatisztaságra nevelés folyamatban van, és a gyermek egyre jobban képes kontrollálni a szükségleteit.

Főbb szempontok a szakember szemével - gyanújelek lehetnek:

  • Hallás és beszéd: Gyakran félrehallja a szavakat, túlzottan figyeli az arcot beszélgetés közben, vagy feltűnően nehezen különbözteti meg a beszédhangokat.
  • Mozgás és koordináció: Rendszeresen elesik, botladozik, nehezen veszi észre az akadályokat, vagy rosszul méri fel a távolságokat.
  • Játék és értelmi fejlődés: Folyamatos felnőtt figyelmet igényel a játékhoz, ötlettelen egyedül, vagy ismétlődő módon játszik, nem lép túl a tárgyak rendeltetésszerű használatán.
  • Társas interakciók és kommunikáció: Visszahúzódó a kortársaktól, mert nem érti játékaikat vagy egyszerű szabályaikat, esetleg még nem beszél, vagy nem érti jól a beszédet.
Fontos kiemelni, hogy ezek a gyanújelek nem feltétlenül jelentenek problémát, de mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, ha ilyet tapasztalunk.